Reklamering for egne produkter

Hvis du eier en bedrift eller er produsent av en vare er du nok ute etter å reklamere for det du selger, og du er ikke alene om det.

Det brukes hvert år mange milliarder på reklame, og du finner mange gode råd og ideer dersom du klikker deg inn på https://www.vaimo.no/. Det er ikke bare TV som brukes som reklamekanal – også de som bor i større byer får presentert mye reklame selv når de bare skal reise hjemmefra og til jobben.

På T-banen i Oslo er det populært å sende reklame, både på plakater på veggene, i vinduene og på de store stasjonene hvor store skjermer lyser opp med reklame. Det er veldig mange mennesker som får sett de reklamene grunnet store folkemengder som pendler med kollektivtrafikken hver dag, men de som reklamerer regner med å få reklamepengene i form av økt omsetning.

 

Vi slipper heller ikke unna på butikkene og andre offentlige steder

Det blir mer og mer normalt med online-shopping, men dagligvarer handles fortsatt i butikker du må reise fysisk til. Der finner man også mye subtil markedsføring og psykologisk spill. Du har kanskje lagt merke til at for å få tak i det mest nødvendige, som kanskje meieriprodukter, må du gå helt innerst i butikken og dermed passere gjennom alle produkthyllene. Dette er gjort helt bevisst for at du skal bli fristet til å kjøpe mer enn du opprinnelig hadde tenkt.

Ved kassa når du står og venter kan det også ofte ligge kurver med sjokolader og annet snop til en god pris, fordi de vil du skal foreta et impulskjøp siden det er vanskelig å motstå godterier. Slikt er ikke ulovlig, slik det er å reklamere for tobakk og alkohol. Mange reagerer også på at smågodt de siste årene har vært enormt billig like før høytidsdager, mens det nesten aldri er priskrig på sunn mat som epler og gulrøtter. Les mer om å reklamere og ulovlig markedsføring her.